חגיםחוכמת האמונה

מאי חנוכה, פילוסופיה וחכמת הגוים לעומת התורה ודבר ה’

מאת הרב אורי שרקי

2. חכמה אוניברסלית לעומת דיבור אישי

החכמה מוחקת את הזהות האישית. תרגום השבעים מצטרף למגמה זו.
תורת משה ביסודה היא פניה של אישיות אל אישיות.

מה כל כך לא בסדר ב לתרגם את התורה ליוונית אגב מיוונית אפשר לתרגם אותה אחר כך ללטינית כפי שסוכם לטינית אנגלית רוסית צרפתית ספרדית ערבית ויש אפילו גרסה בעברית כלומר בסופו של דבר יש כאן איזה שהיא דרישה שהתוכן של היהדות היא כי זה מקרה פרטי של התרבות הכללית אולי אני אסביר את זה ככה עבור היוונים של אותם הימים משק התרבות ההלניסטית יש לכל אדם על פני כדור הארץ הוא יווני אבל יש כל מיני סוגי יוונים יוונים יוונים יוונים מצריים ויש יוונים בבלים הפרסים ויש גם יוונים יהודים האופן זה היהדות אינה אלא אחד והאופנים המבטאים את התרבות האנושית שהשפה הכוללת שלה יוונית זה משהו.

אפשר לומר שהיום בעולם המערבי יש משהו דומה לכך אימפריאליזם תרבותי האמריקאי שמה נהיה לך כי הנחת היסוד של כל אדם בעולם הוא אמריקאי בן שהוא יודע זה בן שהוא לא יודע חלקם עוד לא יודעים אבל הם צדים לדעת אגב כלי הרחצה המרכזי של הטענה הזאת קוקה קולה אני לא צוחק זה באמת היה כאשר לראשונה הוא כמו יחסים דיפלומטיים בין ארצות הברית לבין סין הקומוניסטית הביטוי הראשון של ההכרה של ארצות הברית בסין היה משלוח של קונטיינר של קוקה קולה לסין מעניין כי זה מראה עד כמה אנחנו מה שאנחנו אוכלים ואנחנו מה שאנחנו שותים אולי בהקשר הזה רק ואתה גם אנחנו לא אוכלים חמץ בפסח למה מבחינה היסטורית החמץ.

קונצנטרית על פי המחקר הטכנולוגיה של תפיחת הבצק והפיכתו לך מה זה דבר שהמצרים עם ציור של אמא ביום שבו אנחנו מציינים את יציאתם ממצרים אז אנחנו מצטערים לאכול את הלחם שלהם יש פה טוב זה היה רק בדרך גם להביא מפריע לי זה מתפשט אני חושב שגם כל מי שעוסק בשיווק יודע איך הדברים האלה עובדים שיש פה החייל שיווק משהו טוב מה הטכנולוגיה כן בסדר אולי נסביר קודם כל מה כל כך בעייתי מאחוריה העמדה הזאת מהי התורה מבחינתם של היוונים מבחינת התורה היא חוכמה הפילוסופיה של היהודי.

ואם זה חוכמה פילוסופיה מדע זה בדיוק כמו חוק הגרביטציה הוא דבר אוניברסלים למרות של מי שגילה אותו היה בריטי בשם ניוטון אבל זה בכלל לא משנה סטודנט לפיזיקה יכול להשתמש בנוסחאות של חוק הגרביטציה בלי לדעת בכלל מי היה ניוטון בכלל לא ידע על קיומו סך הכל גילה ניוטון שתפוחים נופלים אגב איפה הם נופלים לא רחוק מהעץ נכון יש לנו אפילו עדויות היסטוריות של תפוחים נפלו מן העץ עוד לפני ניוטון איך אני יודע הסיפור של וילהלם טל הוא באמת הרי היה לזה שהתפוחים לצומת בסופו של דבר החוכמה היא אוניברסלית המגלה אותה הוא משני לעומתה אז אם זה ככה.

התו הזה שלח לי כולם אבל מבחינתם של היהודים זה ממש לא נכון התורה איננה סוג של חוכמה למרות שהיא מאוד חכמה התורה איננה גם אתיקה למרות שהיא מאוד מוסרית איננה אסתטיקה למרות שהיא מאוד נאה אז מה היא כן את רואה דיבור מישהו מדבר עם מישהו מי שברא את העולם מחליט לדבר אם אני יורה וידבר השם אל משה מה זה למור זה שם המשפחה של משה כנראה חוזר כל הזמן גם לאהרון זה נגמר אז כנראה שזה שם המשפחה שלו וזה דורש כדי להבין את זה איזה מידה מסוימת של חוש הומור שלא תמיד נמצאת בקהל עכשיו על כל פנים.

אם התורה היא דיבור אז צריך לדעת למי מופנית כי כדי להבין את הדיבור של מישהו אני צריך לדעת מי המדבר ומה שומע למשל בואו ניקח משפט פשוט תעביר לי את המלך בבקשה משפט יפה מאוד נכון מה משמעותו של הדיבור הזה המשמעות יכולה להיות עוד פעם לא בישלתי כמו שצריך מה זה על רקע המתיחות משפחתי יכול להיות זה משהו אחר לגמרי אני רוצה לדעת האם אתה מבין עברית אני אומר לך בעברית תעביר לי את המלח אז לפי זה אני יודע אם אתה מדבר עברית רוצה משהו אחר לגמרי אני רוצה בכלל לבדוק אם אתה משתמש ביד ימין ויד שמאל.

יכולות להיות הרבה משמעויות לאותו המשפט לפי ההקשר הזהות יש בו הוא מופיע לפי זה צריך להבין אם התורה היא סוג של קנייה של דיבור של מישהו מישהו ממני לא צריך לדעת למי היא נועדה לפי התורה בעצמה זה דבר השם אלעמור ולעם ישראל דווקא יוסי זה שברים שזה מתורגם ליוונית זה כבר לא זה מה יש פה מחיקה החלטה של מחיקת הזהות הישראלית בדרכים הייתי אומר מאוד נעימות אולי אפילו בלי כוונה אבל יש אני רוצה לדעת כדי להסביר את זה יש תפילה שאומרים אותה בחנוכה וגם בברכת המזון בעמידה הורים כך כשעמדה מלכות יון הרשעה על עמך ישראל להשכיחם תורתך.

זה הגרסה הנכונה לשקר חם או להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך מהתפילה ירוקה אני רוצה להתייחס רק לקטע הקטן הזה מתורתך זה לא עברית בעברית צריך להגיד להשכיחם תורתך עם שלט אחד יותר כי גם היא לא צריך להבין את זה ככה הם רצו את התורה ליוונית אבל לא רצוי ישראל לארצו את האומה הישראלית אפשר לומר שזה בסדר מה במשהו כמו מאתיים וחמישים שנה התיאולוגיה הנוצרית התיאולוגיה הנוצרית אימוץ של המסורת התנכית התנך הוא הספר המכובד בתרבות הכללית באירופה וארצות הברית אבל בלי עם ישראל.

שלום זה התחיל בתרגום של התורה ליוונית והשאלה שעשו את זה התכוונו לטובה ללא שום ספק אבל צריך להבין במה הם נגעו כאן כאן אנחנו ניגשים לנושא של ההרצאה שלה כן ראיתי שכתוב בין פילוסופיה לי נורא קשה להבין את הנקודה הזאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button