חגיםחוכמת האמונה

מאי חנוכה, פילוסופיה וחכמת הגוים לעומת התורה ודבר ה’

מאת הרב אורי שרקי

4. החכמה מוחקת את האינדיבידואל

מחיקת האני על ידי ההחכמה הפילוסופית – המשווה את כולם תחת אותה מטריה לוגי. לשמוע ולא להאמין!
הבדל מהותי בין הפילוסופיה החוקרת את ה’מה’, לבין חכמי ישראל, המשוחחים עם ‘מי’ שאמר והיה העולם.

אני רוצה לספר לכם סיפור שיעזור פעם שאל אותי אחד מהילדים שלי כשהיה בן חמש אבא מה זה פילוסופיה אז אמרתי לו תראה פילוסופיה זה מקצוע שעוסק בשאלות גדולות על אלוהים העולם האדם ענה לי הילד כמה כבר אפשר לדבר על זה עכשיו מה הוא התכוון מה אתה יכול לדעת מה אתם באלוהים יסוד העולם אתה בקושי מבין היום אחרי על מאמצים רבים מתחילים קצת כאבים על האדם עדיין מסתפקים הדיון הזה בשאלות האלה ואיך והמיותר יש לך שאלות על אלוהים תשאל אותו יש לך שאלות על העולם ועל האדם.

מי שברא את העולם והאדם בשביל מה כל הפילוסופיה מה היה על זה הפילוסוף אלוהים לא מדבר אם הוא בכלל תהיה אבל אפילו קיים שום דבר אנחנו לא שמענו שום דבר עוד פעם הוא דיבר עכשיו הוא כבר לא מדבר עם הרקע של האפשרות של העולם הפילוסופי והטענה ההלניסטית שיש תרבות כללית שמוחקת את ההבדלים בין האנשים אי אפשר את בעולם שבו ההתגלות פסקה ואז באמת אפשר להבין שיש כאן הבדל עצום בתפיסה של האלוהות ובכלל של כל מציאות הנביאים לבין הפילוסופית והפילוסופים אלוהים זה משהו עבור הנביאים אלוהים הוא מישהו זה הבדל תהומי אי אפשר לעשות רדוקציה.

של פרסונה של אישיות לעשות את הנקודה הזאת מאוד כדי להבין את זה אני רוצה לספר לכם סיפור רוצים שם סיפורים סיפורים היהודי אחד בברלין בשם הרמן כהן הוא לא היה בברלין באזור אבל במה בורג למשל היה פילוסוף בסוף המאה ה-19 תחילת המאה ה-20 הרמן כהן מיהו קאנטיאני והוא אפילו במהלך החיים שלו חזר קצת לשורשיו היהודיים היה מקיים חלק מן המצוות היה מתפלל בקיצור אדם מאוד מעניין יש לציין הגב שהוא מתנגד לציונות פעם שאלו אותו מה יש לך נגד החלוצים הוא אמר חברה היה רוצים להיות מאושרים ומאושר זה לא עובד בכל מקרה הרמן כהן.

שי כתב ספר מאוד אהוד באקדמיה בישראל נקרא דת התבונה ממקורות היהדות מהנחת היסוד מאחורי הסיפור הזה הוא אמר יהדות זה המימוש המוצלח ביותר של הפילוסופיה של עמנואל קאנט זה מוצלח כל העקרונות של העתיקה הכל שם בעצם משה רבינו רבי עקיבא היו בעצם כמות ביקורת התבונה הטהורה ואת פוליגום נאבקו זה בזה אני סחוטה יהדות בבל שזה לבוש לליבו של איזושהי פילוסופיה יוונית אוכל זה תורגם הוצאת מוסד ביאליק 600 עמודים.

שי באחת מהרצאותיו של אמא נכון כבר היה מבוגר ומכובד מאוד ומריה בגרמניה נחשב לאחד מגדולי הפילוסופים היהודי החדש באחת ההרצאות שאל אותו תגיד לי בכל מה שאתה אומר מה המקום של ריבונו של עולם אלוהי אברהם יצחק ויעקב הבוחר בעמו ישראל תגובתו של הרמן כהן איש הוא פרץ בבכי לא שאלו אותו איך הוא אדם ישר מאוד השאלה הזאתי מידה אותו בבת אחת מול התהום הפעורה הבלתי ניתנת לגישור בין הפילוסופיה לדיווח כי גם כאשר.

טוסיק ופילוסופיה דתית ואתה מדבר על אותם הדברים שאני מדברת עליהם אבל זה לא אותו הדבר פה אתה מדבר על משהו אתה מדבר על למישהו יש מושג תפרנית עליך הרבה בעולם כוח עליון זה מושג שנמצא בשימוש גם אצל דתיים גם אצל חילונים שמתי לב לדברים הללו אין פיקוח עליון זה סוג של עבודה זרה כמובן אלוהים הוא לא כוח יש כוח הגרביטציה הכוח דבקות במשימה הכוח הדימיון אבל כאילו אם הוא לוקח נגיד מי תוקע לקוח אבל הוא עצמו לו כוח זה פשוט מפורש בספריו או שעדיין לא מצאנו שגיא כוח אז את אומרת שפה יש בעצם התנגשות בין עולם שוב מחוסר משמעות לעולם עם משמעות אם אני מתייחס אליו עם טל כוח אז זה בערך כמו תחנת החשמל.

אפשר להתחבר אל תחנת החשמל או להפעיל כל מיני מכשירים שכל אחד עושה כל מיני דברים אחרים אבל החשמל עצמו לא אכפת לו שזה שלום אלוהי הפילוסופיה הוא אלוהים אינדיפרנטי ממה שקורה בעולם ואם כן אולי כדי לגמור את החלק הזה של ההרצאה אני רוצה לספר לכם מה התלמוד חושב על הפילוסופים המילה פילוסוף מופיעה פעמיים בלבד בתנור יש עוד כמה דקות אבל בתלמוד עצמו המילה פילוסוף מופיעה רק פעמיים פעם אחת במסכת שבת והביטוי בשפה ככה כתוב ועוד מקום אחר במסכת עבודה זרה פילוסופיה שמה שמעניין אותי זה הפירוש של ראשי ראשי לפרש את הביטוי הזה בשני המקומות באופן שונה במסכת שבת ראשי אומר אפילו.

מין זה מין עופר זה ביטוי של גנאי במסכת עבודה זרה רשום הפילוסופים חכמי האומות זה ביטוי לא סתם של שלך כי יש לנו הלכה שאנחנו פוגשים חכם מי חכמי האומות יש ברכה צריך לברך מה אנחנו מודים לקדוש ברוך הוא על זה שהוא הביא לעולם אדם חכם כזה אז אם ככה איך להבין אזמין להיכנס לעומק העניינים אבל צריך להבין כך מה הוא במסכת שבת הפילוסוף שלא מדובר רואים את זה מהסוגיה מדומה פילוסוף יהודי במסכת עבודה זרה מדובר פילוסוף גוי אם אני לוקחת בהגדרה אתה פילוסוף כי מי שמתכחש למשכורת ההתגלות של ומתו אז מה זה הפילוסופים מסכת שבת ומה הוא כופר הוא כופר ביהדות הוא כופר.

סורת אל אסד האישומים לעומת זה אם הוא במסכת עבודה זרה והוא גוי ומה הוא כופר במיתולוגיה אז הוא חכם הוא מעשה בעץ מרות הגדרה משתנה לפי ההקשר ישיבה חוליגני מגניב לשבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button