חגיםחוכמת האמונה

מאי חנוכה, פילוסופיה וחכמת הגוים לעומת התורה ודבר ה’

מאת הרב אורי שרקי

5. קריטריון האמת

מדוע הרמב”ם שייך לחכמי ישראל ושפינוזה לא.
לקריאה נוספת ניתן למצוא בספר קבצים מכתב יד קדשו של הראי”ה, חלק ב’ עמודים עג-עד. (מובא במקורות נוספים לשיעור)

לפי זה אפשר להבין מדוע אי אפשר היה שהיהדות ושורשים אותה ואי יווניות יוכלו להשלים זה עם זה עכשיו זה לא לגמרי פשוט מה שאני אומר כי מצאנו אפשרויות של גשר אבל אני רוצה אולי להצביע על טעות מצויין לחשוב שהרמב ם למשל הוא פילוסוף מדוע כי הוא כתב את ספר מורה נבוכים לרמב ם רבי משה בן מימון מישהו אמר לי יש חוש יש כאלה שחושבים שהרבנים הם פילוסופים אבל זה בטוח שאפילו סוף עם המורה בנים אז כנראה שזה לא בדיוק אותו דבר אפשר להבין אולי אצלי על ההבדל בין אדם כמו הרמבם לבן ברוך שפינוזה האחד בפנים השני.

בחוץ למה הראשנים יהודים אגב שניהם ספרדים כבר שניהם מפרשי המקרא או שניהם עוסקים בפילוסופיה אז למה אחד בפנים והשני בחוץ? ההסבר פשוט, יש הבדל מהותי בין הרמבם לבין שפינוזה בקריטריון של האמת. אצל הפילוסוף האמת מוגדרת על ידי הפילוסוף עצמו! הוא אומר שזה על פי החשיבה שלו. פתרון אוטונומי. למה? יש לו ‘כלים’ שאיתם הוא מגדיר מהי אמת. הוא קורא לזה הדקורציה. לא משנה. לפי הרמבם הקריטריון – כך הוא מסביר במורה נבוכים – הקריטריון של האמת הוא מסורת הנביאים והתאמת השכל אליהם. הקריטריון הוא הטרונומי.

וזה כל ההבדל למענה השאלה אם אתה בפנים ובחוץ זה היה חסר לה נבואה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button