"שיעור מס' 2 – כבוד האדם"

מקור 1-2 [בראשית פרק א/כו-כז] | [תהילים ח/ו-ז]:

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ
בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ.
וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם"
 


במה נבדל האדם משאר בעלי החיים?

מה הוא הייעוד של האדם?


"וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ. תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו"


על פי פסוקים אלו - מדוע נברא האדם בסיום הבריאה?

האם פסוקים אלו סותרים את האפשרות המדעית הדרוויניסטית שהאדם נוצר מן הקוף?

 


מקור 3 [בראשית פרק ב/כא-כב]


"וַיַּפֵּל יְדוָד אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה.
וַיִּבֶן יְדוָד אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם"


איזו הבנה נוספה לנו במקור זה על גבי מקור מספר 1?


ראה את ההתייחסות של ההיסטוריון פרנסיס לורנט (גוי) למקור 3:


"החלוקה לעמים היא ראשונית ותדירה בפולותאיזם (= אמונה בריבוי האלוהות), משום שמקורה הוא ריבוי הרשויות, שכל אחת מהן מסמלת עם מסויים. וככה, על אף התקדמותה של הפילוסופיה, אפשר לטעון בייחס להוגי הדעות של יוון ורומא, כי היה להם מושג קלוש בלבד על האחווה, ללא הכרה פנימית. אין מכשול זה עומד בדרך של תפיסת האחווה בתורת משה. אל יחיד יצר את המין האנושי וכדי להציבע על מכלול אחדותי, אחד המהותי, יצרו האל מאדם אחד. אפילו האשה, הניתנה לאדם הראשון, נלקחה ממנו, על מנת שציווצר אחסות המין הא נושי. הבחירה המיוחדת, שהעברים העלוה על נס, היתה כפופה לעיקר העילאי והיסודי: אחדות האל והיצירה"


מתוך ספרו של פרנסיס לורנט: Histoire du droit des gens et des relations internationales, היסטוריון בלגי (1810-1887)



כל הזכויות שמורות לעמותת ברית עולם בראשות הרב אורי שרקי