שאלות ותשובות ראשוניות על
בית הספר הגבוה לחכמת האמונה
בראשות הרב אורי שרקי שליט"א

מדוע הוקם בית הספר הגבוה לחכמת האמונה?

דברי הרב שרקי:
הרב קוק זצ"ל כתב (תוספות תשובה, ח) שהשלבים של התקרבות הדור שהתרחק מיהדותו הם ארבעה:
כבוד הדת, חיבת הדת, הכרת הדת וקיום הדת.
רבים הם העוסקים היום בשלב השני, חיבת הדת. אמת היא, שעולה בידם לחבב את היהדות על הציבור, כי בסופו של דבר, רבים הם בכל חברה שהיא שמעוניינים להתחבר באופן מסויים למסורת אומתם, נאמר, לפולקלור הלאומי.
אבל היענות זו טומנת בחובה חולשה פנימית. חסר בה השלב הראשון, כבוד הדת.
כוונתי היא שבסופו של דבר צרכן המסורת, ואף הדתיים מאוד שביניהם, ואף ספקי המסורת,
אינם סבורים שיש להם מה לקדם בתחום ערכי היסוד של החברה.
באופן סמוי מחלחלת ההכרה שהערכים האולטימטיביים, העומדים בראש האמנה החברתית, מצויים במקומות אחרים, כגון המכון הישראלי לדמוקרטיה, ון-ליר ומנדל, בתקשורת ובבית המשפט העליון.
אם נדמה את עולם הערכים החברתי לפירמידה, שבראשה השיח האינטלקטואלי,
היהדות ונושאיה אינם סבורים שיש להם אמירה המתמודדת עם הליבה הרעיונית של העומדים מולה.
הם מעדיפים לדבר אל הלב ולא אל הראש, הן מפני חסרון מיומנות, והן מפני חסרון בטחון עצמי.
התוצאה הפרדוקסלית היא שככל שיצליחו יותר להחזיר בתשובה,
תתחזק עמדת הנגד הרואה ביהדות מוצר מיושן ובלתי רלוונטי לשיח הרציני של בני זמננו.

רבינו הרצי"ה קוק, חינך את תלמידיו לכך שהשימוש בביטוי "מחשבת ישראל" אינו ראוי, משום שמשתמע ממנו שהיהדות היא סוג של פילוסופיה. לפיכך ביכר את הביטוי "לימודי אמונה". התוצאה הנגדית היתה לפעמים שהשתרשה הדעה לפיה המאמין אינו חושב, בניגוד להנחיית רבותינו ש"אם אין חכמה אין יראה, אם אין יראה אין חוכמה". על נקודה זו עמד בשנת תרס"א הרב פנחס לינטופ, מי שהיה נושא ונותן עם הרב קוק בסתרי תורה, במאמר בכתב-עת "הפלס", כשקרא להקים "בית ספר עליון לחכמת אמונתנו", שישמש כתובת אוניברסלית לבירור תכניה של היהדות בכל הנושאים הנוגעים להדרכת ישראל והאנושות כולה. זה השילוב הנעלה של משנתם של רבי יהודה הלוי והרמב"ם כאחד. האמונה היהודית מזמינה למחשבה ביקורתית ורחבת אופקים, על ידי אידיאליסטים החפצים ליצור שינוי משמעותי לטובה בעולם.

כיצד פועל בית הספר הגבוה לחכמת האמונה?
תלמידי בית הספר נפגשים אחת לשבוע בירושלים, פנים אל פנים, למפגש מעשיר המחולק לארבע מקטעי זמן. 1. שיעור של הרב שרקי, המסדר ומבהיר את הגישה שהרב ראוה לנכון בכל נושא. כולל מחשבות על סיבת הבחירה של הרב בתחומים שונים.2. שיעור מעמיק הניתן על ידי אנשי אקדמיה המגיעים מתוך עולמה של תורה.3. שיעור הרחבות הניתן על ידי אנשי אקדמיה שאינם מתוך עולמה של תורה.4. עיבוד הברים שנלמדו במפגש על ידי כלל התלמידים.

כמה זמן לומדים כל נושא?
כל נושא נלמד במהלך שבעה מפגשים, כאשר בסיומו יש יום שיא הפועל במתכונת אחרת, ומציב מראה והתמודדות מול הנלמד בבית המדרש. ימי השיא מאופיינים בעצמתם ובתוספת משמעותית להעמקת הלמידה של הנושא בו הם עסוקים.
לסיכום, מדובר בשמונה מפגשים לימודיים ומעמיקים, לשלושה נושאים = 24 שבועות למידה. בהליך הכניסה יש עוד נושא מתרים וחשוב הכולל יומיים למידה למחזור הנכנס.

וואו, לימודים משמעותיים, יש גמול השתלמות? תעודה אקדמית?
זו שאלה מצויינת. ולמרות שהמלמדים בתכנית הינם אנשים בעלי יכולות אקדמאיות מובהקות, התשובה לשאלה הנ"ל חדה וברורה; לא!כפי שציינו משתתפי התכנית, יש את עולןם האקדמיה, הפועל על בסיס תעודות והכרה, יש את עולם הישיבות, מכינות מדרשות, הפועל בפלנטה אחרת. ויש את בית הספר לחכמת האמונה, המעמיק בלמידה ומחפש לקדם ערכים נכונים באומה.

מי נרשם לתכנית?
הנרשמים לתכנית אלו אנשים שמעוניינים לעשות מהפכה בתוך עם ישראל. להחדיר את ערכי עם הנצח בארץ ומתוך כך גם בתוך אומות העולם. כידוע, הרב מוביל מהפכה עולמית בעניין בני נח, והדברים מתקשרים.

מה אורך התכנית המלאה?
התכנית המלאה פועלת במשך שנתיים ונוגעת בשישה/שבעה נושאי ליבה. ההרשמה לכל שנה היא בפני עצמה. לא נדרשים להירשם לכלל השנתיים. (אם כי, המחיר לשנה השניה מופחת)

כמה זה עולה?
לתכנית יש מחיר שצריך להשקיע. הן במישור הכלכלי, והן בתוצרים.
נתחיל בכלכלי:
תכנית מושקעת המביאה מרצים מן הרמה הראשונה, עולה ממון רב. אנשי המקצוע המתמחרים תכניות מעין אלו טוענים שליותר מ 200 שעות אקדמיות עלינו לגבות יותר מעשרת אלפי שקלים, וגם במחיר זה התכנית מסובסדת. יחד עם זאת, אנו החלטנו לגבות לשנה ראשונה למשתתף סכום של כ 5,000 שח בלבד ואת ההפרש אנו מגייסים מאנשים שחשוב להם להיות שותפים בשינוי המתרקם במדינת ישראל. (לגבי השנה השנייה יש הפתעה חיובית אם כי זה לא לשלב זה).
המחיר הנוסף:
מעבר לשותפות במפגשים, יש ציפייה מבוגרי התכנית להפיק עשייה משמעותית בתוך החברה הישראלית. תחומי הפעילות הן כמגוון האפשרויות הקיימות היום במדינה. בעברית אחרת, אין הגבלה וכל עשייה מתקבלת בברכה. יש גם שאיפה להעניק סיוע של בית הספר לחכמת האמונה לפרויקטים מסוימים. עיקר ההוצאה לפועל מתחילה בשנה השנייה והשלישית ולא בתקופה הראשונה.
כמו כן, אנו מוצאים פרסומים שונים בכתב.

כיצד ניתן להירשם
בלחיצה על הכפתור, תועבר לדף עם פרטים נוספים.
כדי להירשם צריך למלא טופס ההרשמה. לאחר מכן ייצרו אתך קשר כדי להמשיך בתהליך אם על ידי ראיון אישי או יום הכרות וראיונות.

בהצלחה רבה בכל מעשי ידיך :)