חגיםחוכמת האמונה

מאי חנוכה, פילוסופיה וחכמת הגוים לעומת התורה ודבר ה’

מאת הרב אורי שרקי

6. תקוות הקשר בין העולמות

צפיית הפיוס בין שני זרמי חיים אלה

אל תדאגי זה גם להבין משהו בספר בראשית בתיאור בריאת העולם נאמר העולם עבר קטסטרופה קדומה הארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ורוח אלוהים מרחפת על פני המים של קטסטרופה קוסמית החכמים רואים וזה גם מפתח להבנת ההיסטוריה ואומרים לנו ככה יהיו אימפריות במהלך ההיסטוריה שהשתלטו על האנושות והוא זה אבל בואו זה פרס חושך סיוון תהום זה רומא ורוח אלוהים זה משיח יש אבל ממש ממש ממש של מבנה היסטוריה.

רוצה להתעכב על הביטוי השלישי חושך זה יוון זה שוב עדות לצורה חשוכה שבה רבנים מסתכלים על התרבות האנושית היא בכל התרבויות לומר דווקא על יוון שזה חושך זה חשוב הרי מי אבל באו אלינו הרבה אורות המדע הפילוסופיה הדמוקרטיה האסתטיקה הכל זהב משם אז איך אתה יכול לומר על תרבות כל כך מאירה שהיא חשובה אני חושב יש פה משהו אחר שמסתתר מאחורי הדברים וזה לפי ההבנה של חכמי ישראל יוון זה אור יש עוד משהו שהוא אור התורה שלנו זהו כששני אורות נפגשים המבטאים אחד את השני כמו גלים אלקטרומגנטים כלומר.

דווקא תחרות האורות מוזה המכשיר ומעניין יש במדרשה באיזה ביטוי מעניין על על על ברית בין הבתרים שמעניין משולש מה זה המשולש זה אלכסנדר המשולש בגלל שהוא כבש שלושה רוחות של העולם בצפון את הדרום ותמר אבל הוא כבש את המזרח מבחינה היסטורית הוא הגיע דודו והוא רצה להמשיך לך בושה לא חייל הם אמרו לא זה רחוק מידיי מיוון ככה המספרים בעצם מה זאת אומרת לא הייתה שום תקווה שהם יחזרו אי פעם ליוון החיילים האלה זהו הגזמת זה נפסק כלומר יש איזה הרגשה שהם קור.

של ההורה המזרח מתנגש עם יוון אי אפשר זה המשולש המקור של האור מתנגד לחושך שלום זה לא שאי אפשר היה איזה שהוא מפגש בין שתי התרבויות אני רוצה להביא שתי דוגמאות בכל זאת שעשויות לסייע האחת זה אביהם של הפילוסופים הסוכרתיים מזה אביהם של הפילוסופים עסוק עסוק אז כמובן מספר על עצמו שהאינטואיציה ראשונית שלו נתנה לו על ידי דיימונד דיימונד איזה אליל שהיה נותן לו הוראות בעברית של נכון זה רוח הקודש עכשיו.

סוקרטס מי מביא את הסיפור הזה תלמיד ותלמיד ואפלטון מעריך את התופעה אני נמצאת אצל סוקרטס הוא מדבר על זה אבל הוא עצמו לא מסוגל לזה אבל כשזה להקלטות יש איזה משהו לא ברור הוא משלים את זה עם איזה שהוא מטוס איזה שהוא סיפור דמיוני אבל הוא מכבד תלמידו של אפלטון אריסטו מבחינת תלמיד חולק על רבו הוא הפילוסוף האמיתי עושה צחוק אם זה יהיה בראשיתה של הפילוסופיה נדבר על זה שהוא קשר בין שני העולמות סוקרטס בעצמו הגב אומר ב אפולוגטיקה שנפגשנו היא אבל הוא אומר הם דיברו דברים גדולים אבל הרגשתי שמנה מבינים את מה שהם אומרים אולי הוא לא הבין מה שם נקודה מעניינת על.

המפגש בין שני אנשים גדולים רבי יהודה הנשיא בחברה משנה והקיסר אנטונינוס אנטונינוס לו מרקוס אורליוס הפילוסוף אסטוניש גם היה קיסר לא תמצאו בי ואז הוא כותב אתה ספרי פילוסופיה של לא בטוח אבל לא שהוא באמצע המלחמה בקנוניה אז הם היו חברים בין התלמוד ספר לנו על ידידות שהייתה ואנטונינוס לבין רבי יהודה הנשיא על זה אומר התלמוד הפסוק שני גויים בבטנך עשו ויעקב שהיו תאומים בתוך בטנה של רבקה אמנו שני גויים שם המילה דגים טובה גימלים אומר ראשי כמו גיים שני אנשים גדולים רבי ואנטונינוס רביץ ההוא של יעקב אנטונינו.

צאצאו של אסף המחברים מסתדרים ביחד אבל יש בעיה אחת איפה הם מסתדרים ביחד בתוך הבטן ברגע שהם יוצאים החוצה נלחמים ושני לאומים ממעיך יפרדו כמו ברגע שהמאבק הופך להיות המאבק על השליטה הפוליטית בעולם איזה שנה איזושהיא התנגשות אבל זה אומר שבסופו של דבר המפגש בינינו ועל הפילוסופיה הוא אפשרי בתנאי שהיא יודעים מהי הנבואה יודעים מהי הפילוסופיה מה התפקיד של כל אחד יש בתלמוד במסכת עבודה זרה תיאום עניין של המשפט של האומות באחרית היסטוריה ושמה יש כל מיני דברים שאומרים אומות העולם לפני הקדוש ברוך הוא אחד הדברים מובאים שמה זה דברי הרומאים הרומאים יורש התרבות ההלניסטית.

גשרים בנינו הרבה שווקים זה הרבה מרחצאות וכל זה לא עשינו אלא בשביל ישראל שיעסקו בתורה מה נעשה הדבר הזה הרומאים עשו את זה בשביל שהישראלי סבתא ברור שלא אבל הם אומרים לי בורא עולם תשמע רצית שהעולם ים יושב נכון אתה רוצה ציביליזציה איזה משמעותי של התורה שאתה נותן להם ישראל מה נשמע לו בעולם פרימיטיבי ברברים אנחנו ישבנו את העולם עכשיו יש משמעות התורה שנתת לי עם ישראל ולא תענה זאת היא נכונה התלמוד אומר רק שהם לא התכוונו לזה אבל עצם האמירה הנכונה מצד עצמו וזה מראה בעצם שבת ציפייה הפנימית של חכמי ישראל יש ציפייה לפיוס עם אפילו.

לוגיקה אורי דבר מאוד מעניין בהלכה ספר תורה חפץ חשוב לו באיזה שפה כותבים אותו אפשר לפי ההלכה לי כתובת ואישתי ספות שמותר לכתוב בעברית וביוונית היו קהילות בהיסטוריה של עם ישראל שהיו עולים לתורה לי קוראים בתורה ביוונית כן זה זה איך שדיברו כן נכון בדיוק אז אני גרה אני רוצה להגדיל את הקושיה שלך בתוספת הכתוב שקשה יהושע כבש את הארץ ואת הטקס הגדול בהר גריזים והר עיבל אז הוא כתב את התורה על האבנים באר היטב מה זה birthday תרגם אותה לשבעים לשון.

‏dark ebony ל-70 שפות שונות והתוספת יש לה כנראה גם כן זה חוש הומור עומד בה ונוטריונים מכל האומות והעתיקו אז מה זה הסימן שזה בסדר אני רוצה להבין מה בעצם הנחת היסוד של ה של החכמים כדי להבין מילה אחת של התורה בעברית אתה צריך 70 תרגומים בעברית אז כל אחד מצטרף זווית שלו אבל אם אתה מתרגם את התורה ליוונית בלבד אתה אומר שהעברית זה בעצם משהו צדדי בגלל הערכה של חכמי ישראל האסתטיקה יוונית ניקה יפיפית ושליפת יפת אלהים ליפת וישכון באהלי שם שיפיטו שליפת שתהיה באו לשם אני לא יודע אם אדרש הזאת לא הומצאה בעקבות המציאו.

כן אבל בכל זאת אם מופיע במקורות התלמידים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button