חגיםחוכמת האמונה

מאי חנוכה, פילוסופיה וחכמת הגוים לעומת התורה ודבר ה’

מאת הרב אורי שרקי

9. מה הקשר בין המכבים לימינו אנו?

מדוע חג החנוכה לא בוטל עם סיום המדינה החשמונאית?
כמו כן, מתי הסתיימה הגלות, בחנוכה של איזו שנה ואיזה מאורע מציין את סוף הגלות?
דברי ז’אן ז’אק רוסו.

חנוכה חנוכה זה חג מאוד משנה תלמוד בעצמו את ה-100 למה החג הזה לא בוטל צריך לבטל אותו אם הוא בא לציין את העצמאות של הממלכה החשמונאית חזרנו לשלטון בסדר זה כמו יום העצמאות יפה מאוד אבל המדינה החשמונאית חרבה לא אז אם היא חבל למה אתה ממשיך לחגוג אותה כך שואל את אלמוג התלמוד אומר זה בגלל שנתפרסם הנס מה מה עשית פה הרבה ניסים תפרסמו אז מה אבל ברגע שבת לא סיבה אז בטלה מספר אלה כנראה רצועת הנעה חכמים לומר שהם ירגישו שחג החנוכה הוא בעל משמעות.

גם אחרי החורבן חגים בבית שלי הייתה יש רשימה של חגים שנקראת מגילת תענית כל החגים האלה עם ציון של ניצחונות של החשמונאים ואת כל החגים האלה היום אנחנו לא חוגגים את החגים האלה חוץ בחג החנוכה כנראה שהייתה הרגשה לחכמים שעה החג הזה לא גמר את תפקידו תפקיד ראשון יש לו מה עושים בו אחד הדברים שאנחנו עושים בחנוכה אנחנו מדליקים נרות אבל פה הוא צריך להיכנס לפרטים של הלכה יש הדלקת נרות גם בשבת הדלקת נרות שבת התלמוד אומר רגע רגע לא בכל שמן אפשר להשתמש וגם לא בכל רק שמן שדולק כמו שצריך ושתילה הוא קטילה טובה ולכן יש שמנים שמנים.

חולים שלא עולים יפה בפתילה אופטי לה שהיא יכולה להיגמר מהר זה פסול שבת מה אתה מביא לי חנוכה זה בסדר וחנוכה שמח כל שמן כל פתילה זה בסדר אז זה אומר שלא אכפת לנו שיכבה כמה זמן זה חצי שעה איפה אתה שם את זה בחוץ אז מה זה אתה רוצה להדליק אותה לא רוצה להגיד אתה בעצם לציין שזה נרדו איך היה רעש של החשמונאים הולכת ודועכת אנחנו נכנסים לתוך לילה ארוך הלילה של הגלות גם בשמיים לזה בהחלט שזה הולך הולך אבל בסופו של דבר גם בגלל זה לפי שיטתם גם כן אני רזה יכול לכבות וקצת אין זקוק לה אלה שבעצם החכמים ירגישו שבעקבות החשמונאים אנחנו נכנסים לתוך החושך.

אבל הזיכרון של הניצחון החשמונאי נותן לנו זריקת מרץ לגלות וכוח לצאת ממנה קצת שימו לב מתי זה יסתיים כל הסיפור הזה זה יסתיים בחנוכה של שנת כתב ראש העין זוכרים מה היה אף אחד פה לא נולדה חנוכה שמח מגיע הגנרל אלנבי וכבש את ירושלים למה הוא כובש את ירושלים כי מימוש להצהרת בלפור שהייתה כמה שבועות לפני כן אז מצחיק הצהרת בלפור כולם מדברים על זה הבריטים בעד הקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה כשפגשנו שלהם היא בידי הטורקים כמה שבועות לאחר מכן אלנבי כובש את ירושלים.

הוא אומר זה מימוש של הצהרת בלפור הוא מגיע לירושלים בכסלו הוא מקבל את המפתחות של העיר יש מסיבה מאחורי התחנה המרכזית בירושלים עד עצם היום הזה ששמה רואים את מה שהבריטים מאוד לראות את המצב הקיים המוטיבים מאוד מעניינים המוטיב המרכזי של הצלבנים כאילו הם באו לי מקום את הנפילה של הממלכה הצלבנית אבל הם מגיעים בירושלים שמה הם מקבלים את המפתחות אלנבי נכנס לירושלים הלילה הראשון שהוא עושה זה בקפה בכיס לב בחנוכה בירושלים כלומר חכמים ידעו של חג החנוכה יש אותך כי הוא מביא להקמת מדינת ישראל זה גם טוב עמית נו מה עם באמת אתה חוזר לארץ בזכות חג החנוכה וחג החנוכה היה ביטוי להתנגשות שהייתה בין ישראל לעמים בין ישראל לבין הפילוסופיה אז אולי זה אומר ש.

עכשיו שחזרת לי כאן יש לך משהו שאתה צריך לומר איזה שהוא תוך היה פילוסוף בשמשון שהקבוצות ישן אבל הוא כתב באחד מספריו שאני אוניברסיטת הסורבון שאתה הזו מגרסה ביתית ברור למעלה מכל ספק שדבריו של ישעיהו הנביא נאמרו על ישו אבל ברור באותה מידה של וודאות רבני אמסטרדם שלה זה כל קשר לפיכך נראה לי שלעולם לא הבין את היהודים עד שלא תהיה להם מדינה משלהם והוא נברסיט האות ובתי מדרש שבהם יוכלו להתבטא ולא פחד רק אז נדע מה יש להם לומר לנו אז מה קרה בינתיים יש מדינה היהודים חזרו יש להם אוניברסיטה אותם לבתי מדרשות.

מה יש לכם לומר אנחנו מצאתם הסיסים לא יודעים על מה זה הדבר הזה וצביעה זה לא דבר פשוט בכלל זה מסביר חלק גדול ממה שמתרחש באופן תת-מודע בטיח בין ישראל לעמים היום שתיה חזרתם עשיתם בלאגן אמרתם על התרבות על כל התיאולוגיה הנוצרית נו אז בטח יש לכם עלומה ואז היהודים מה זה הדבר הזה אגב הם טסים דתיים באותה מידה זה לא קשור לחילונים ודתיים אומרים תעזבו אותנו בשקט אנחנו בבית המדרש מה יש לכם לומר לה אין ושוב מה עם גבינה ברחוב בך כל משפחות האדמה עכשיו הדבר הזה מביא אותי לירון וגידים בתפילת על הניסים שאנחנו אומרים בחנוכה שהתחלתי להסביר אותה בהתחלה יש איזה משפט כשהם מתארים שמה את המלחמה.

גור המקדש בסוף אומרים הולך עשית שם גדול וקדוש בעולמך כאילו היה קידוש השם עדי כאילו שושנה אדיר שהיה בעקבות נס חנוכה פשוט מאוד מאוד קשה היהדות הפסיקה להיות איזה קוריוז תרבות יש לכם המשוגעים בגבעות של השומרון זה ופתאום ממלכת יהודה הפכה להיות חלק מהמשחק הפוליטי הבינלאומי ברומא מלחמה נגד הפרטים בקיצור יש מדברים עלינו ומאותה שעה התחילו להתעניין ביהדות נפתחת זה בכלל לא מעניין אף אחד אפשר לומר אני לא חושב שהיא מתתיהו היה אוהב את מה שאני אלך להגיד שאכלתם הצלחות של החשמונאים זה הנצרות והנצרות הייתה בעצם הקליטה שהייתה לעולם ההלניסטי רומאי של היהדות.

צריכה להיות הדת הרשמית של האימפריה הרומית ואז נוצרה בעצם התרבות המערבית בת זמננו שיימינג יצירת כלאיים של הפילוסופיה מבין כמה זה קרה פה משהו עכשיו זה קרה בצורה שלא מצא חן בעינינו כל כך שלא ידבר על האינקוויזיציה ועוד כמה צרות שנעשו להיות זה והשורה כן זה אבל בכל זאת יש פה איזה משהו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button